Focusgroepen

Hoe werkt zingeving in jullie organisatie?

Welke betekenis verbindt jullie?

Hoe kan er aan zin gewerkt worden?

Doel

Processen van zingeving gaan verder dan een goede missie en visie. Ze zijn van invloed in de dagelijkse activiteiten, in de persoonlijke beleving en in de samenwerking. Het doel van de focusgroep is om zingeving tastbaar te maken, op zo’n manier dat iedereen in de organisatie ermee kan werken.

Stap 1: Focusgroep vormen

In overleg vormen we een samengestelde groep mensen vanuit de organisatie. In 1 tot 3 bijeenkomsten voeren we het gesprek over de aspecten van zingeving in de organisatie en de beleving van zin.

Stap 2: Onderzoek naar zin

In de gesprekken exploreren wat belangrijke thema’s zijn, op welke vlakken gebrek aan betekenis wordt ervaren en welke zinbronnen juist veel aangesproken worden.

Vanuit het onderzoek met de focusgroep wordt een toegankelijk whitepaper geschreven die de processen van zin in de organisatie zichtbaar maken.

Stap 3: Whitepaper

De whitepaper biedt voor iedereen herkenbaarheid voor de eigen werksituatie en de praktijkvoorbeelden uit de focusgroep worden erin opgenomen. Op die manier wordt zingeving in de organisatie tastbaar.

De whitepaper kan op zichzelf worden gebruikt ter inspiratie en aanwijzingen voor iedereen in de organisatie om voor zichzelf en met elkaar de zin te vergroten.

Stap 4: Borging in de organisatie

De whitepaper kan ook gebruikt worden als basis voor een uitgebreider ontwikkelprogramma richting betekenisvol leiderschap en een zingevende organisatie.

Zin kun je maken

‘Zin in werk hoort voor iedereen voor het grijpen te liggen. Het leidt niet alleen tot waardevolle levens, maar ook tot goed werk en integere organisaties, waar wij als burgers, cliënten en klanten op kunnen bouwen en vertrouwen.’

Ruud H.C. MeijFilosoof en partner in Governance & Integrity

Interesse?

Mail ons